Terézvárosi Tudástér Alapítvány A Terézvárosi Tudástér Alapítvány adószáma:
18506264-1-42

Miniszobor-projekt

Miniszobor-projekt

 

 


Barangoló
Indulj el egy úton!

Barangoló

 

Honfoglaló

Honfoglaló

 

Az iskola facebook oldala elérhető a képre kattintva

 


Irány Varsó!



Akkreditált Kiváló Tehetségpont

DSD vizsgaközpont

Határtalanul! program








TÁMOP-3.1.4.-12/1-2012-0055 "Innovatív két tannyelvű oktatás Terézvárosban"



TÁMOP 3.1.4. „Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – innovatív intézményekben”




Önkormányzati hírek

Önkormányzati támogatás

2024. május

Iskolánk alapítványa, a Terézvárosi Tudástér Alapítvány a Terézváros önkormányzata által az „Iskolai alapítványok és óvodák támogatása” elnevezésű keretből 384.615 Ft-ot kapott. A támogatás szabad felhasználású. Ebből az 5.b osztály számára vásároltunk színes, fakkos tárolószekrényeket a gyerekeknek, amelyben a diákok el tudják helyezni az iskolában tartott holmijukat (pl. rajzfelszerelés). A támogatás összege nem fedezte a teljes árat, a fennmaradó összeget az alapítvány biztosította.

Köszönjük a támogatást!


Dunabogdány: horvát-magyar cserediák program (CHAT-projekt)

2024. május 25-31.

2023. szeptemberi horvátországi látogatásunkat viszonozva idén májusban mi láttuk vendégül a zadari diákokat. A gyerekek a tanév során tartották egymással a kapcsolatot, és alig várták, hogy viszontlássák horvát barátaikat. Ezúttal is 22 terézvárosi és 22 zadari diák vett részt a projektben 6 tanár kíséretében.

A tábor célja többrétű: a testvérkapcsolatot kihasználva a másik ország kultúrájának megismerése, kapcsolatok kialakítása az itteni gyerekekkel, az angol mint közvetítő nyelv használata az egymás közötti kommunikáció során, ezzel is segítve tanulóink nyelvi kompetenciájának fejlődését. A horvát diákok számára ez volt az első alkalom, hogy ellátogattak Magyarországra.

1. nap: utazás Dunabogdányba

Szombaton 10 órakor az iskola elől busszal indultunk Dunabogdányba. Elkészítettük a szobabeosztást, és magyar-horvát zászlókkal díszítettük a közös helyiségeket. Ebéd után a gyerekek sportoltak, játszottak az udvaron, és izgatottan várták a zadari diákokat. Kora délután érkeztek meg, elfoglalták a magyarokkal közös szobáikat. Vacsora után elsétáltunk a Duna-partra, ahol a gyerekek fagyizhattak.

2. nap: Mondrian póló készítése, Visegrád

Reggeli után a diákok megtervezték, majd textilfilccel elkészítették a személyiségüket tükröző pólójukat. Korai ebéd után busszal utaztunk Visegrádra, a hajóállomásra. Csodálatos napsütésben élvezhettük a Dunakanyar szépségeit. Este a diákok online kvízjátékban különböző feladattípusokban mérhették össze tudásukat. Több kategóriában is a magyar diákok szerezték meg a legjobb eredményeket. Osokin Platon 7.b osztályos háromszor is első helyezést ért el.

3. nap: Budai vár, látogatás az iskolában, Parlament

Dunabogdányból a Budapest felé vezető úton a gyerekek már megkezdték az angol nyelvű idegenvezetést. Bemutatták Aquincumot, a Margitszigetet, a Gellért-hegyet és a Citadellát. A délelőtt folyamán két magyar diák idegenvezetése mellett megtekintettük a Budai vár nevezetességeit. Ebédünket a Liszt Ferenc téren a Café Vianban fogyasztottuk el. Ebéd után átsétáltunk az iskolánkba, ahol Martikán Beatrix igazgató asszony angol nyelven köszöntötte a vendégeket. Ezután felelevenítettük az őszi zadari látogatás emlékeit az ott készült fényképekből összeállított videó formájában. Délután a Parlamentben hivatásos idegenvezető angol nyelven vezette körbe csoportunkat.

4. nap: Gödöllő, Lázár Lovaspark

Délelőtt elutaztunk Gödöllőre, útközben egy diákunk Sissy életéről tartott kiselőadást. A Grassalkovich-kastély megtekintése angol nyelvű idegenvezetővel történt, aki sok hasznos és érdekes információval bővítette a gyerekek történelmi tudását. Ezt követően a Napsugár étteremben ebédeltünk. Utunkat Domony-völgy felé folytattuk, ahol lovasbemutatón vettünk részt. A program része volt a négyesfogathajtás, nomád lovasíjász harci bemutató dárdavetéssel, csikósok bravúrja lófektetéssel. Filmvetítés keretében megismerhettük a világbajnok Lázár fivérek sikertörténetét. Abban a szerencsés helyzetben volt részünk, hogy személyesen is találkoztunk Lázár Zoltánnal, akivel közösen egy csoportképet is készítettünk. Befejezésképpen körbekocsikáztuk a hatalmas birtokot.
Este a táborban a gyerekek az előzőleg elkészített Mondrian pólójuk alapján beszéltek magukról.

5. nap: Hősök tere, Vajdahunyad vára, Fővárosi Állat- és Növénykert

A városnézés során a magyar diákok idegenvezetésével megtekintettük az Andrássy utat, a Hősök terét és a Vajdahunyad várat. Az Állatkertben a gyerekek egy kincsvadászaton vettek részt, a feladatlapon érdekes kérdésekre keresték a válaszokat. Minden csoport kiválóan teljesítette a kihívást. Az Állatkert Barlang éttermében ebédeltünk. Kora délután az Eötvös 10 dísztermében a Terézvárosi Önkormányzat részéről Mijazaki Jun, a humán ügyekért felelős alpolgármester és Pozsonyi Veronika sportért és kultúráért felelős ügyintéző fogadott bennünket. Beszédet mondott Mijazaki Jun, Samuelsné Balla Leila angol munkaközösségvezető, Zorka Bebić Tokić horvát tanár és két diák, Béky Ezra és Eva Pustahija. Az alpolgármester átadta az önkormányzat ajándékait a vendégeknek. A fogadást követően pazar vendéglátásban volt részünk. A délután további részét egy interaktív kiállításon, az Illúziók Múzeumában töltöttük.

6. nap: Visegrád, Szentendre

Reggel a csoport elindult Visegrádra, ahol megtekintettük a Királyi Palotát, és az idegenvezetőktől sok érdekességet tudtunk meg a palota történetéről. Ebédre visszatértünk a táborba. A délutánt Szentendrén töltöttük, ahol a gyerekek csoportokban kincsvadászaton vettek részt. Vacsora után mindenki nagy izgalommal készülődött a búcsúestre. Értékeltük a csoportok egész heti munkáját, átadtuk az okleveleket és az egymásnak szánt ajándékokat. A magyar csoport előadta az angol estre készülő műsorszámukat, és megtanították az Abba együttes Waterloo című dalára készült koreográfiát a horvát diákoknak. Az estét zenés-táncos mulatság követte.

7. nap: zadari diákok búcsúztatása

Reggeli után a horvát diákok elbúcsúztak, majd elindultak Zadarba. Mi is buszra szálltunk, és elindultunk Budapestre.

A magyarországi program teljes költségét Terézváros önkormányzata állta. Köszönjük a támogatást.

A fényképek ide kattintva tekinthetők meg.


Gyereknap

2024. május 30.

Gyereknapot tartottunk az iskolában május 30-án, csütörtökön. A felsősök két óra erejéig átvehették az irányítást tanáraiktól, és játékos feladatokkal lepték meg társaikat. A gyereknapi forgatagban mindenki megtalálhatta a neki kedves szórakozást. Volt gyorsasági öltözködős verseny, célbadobás, Quick Pick, Activity, szabadulószoba. A gyorsaságukat és ügyességüket pedig egy akadálypályán tudták próbára tenni.

Délután megérkezett Ricsi bohóc és a Bum-Bum Zenekar, velük együtt pedig a felhőtlen jókedv is. Alsósaink nemcsak nagyokat nevettek Ricsi bohócon, de együtt énekelték vele az ismert gyerekdalokat, és a buli végére együtt táncoltak, ugrándoztak. A koncert végén még ráadást is kértek a zenekartól. Ricsi bohóc szerint rég volt ilyen fantasztikus közönségük!

A délutáni koncertprogram Terézváros önkormányzata anyagi támogatásával valósult meg, melyet iskolánk alapítványa kapott a kulturális pályázat keretében. Köszönjük a támogatást!


Jutalomkirándulás Veszprémben

2024. május 29.

A Kolodko-projekt pályázói közül kiválasztott 24 díjazott 2024. május 29-én jutalomkiránduláson vehetett részt Veszprémben. A városban meglátogatták a helyi állatkertet, étteremben ebédeltek, a városnéző kisvonattal megtekintették a város nevezetes épületeit és kulturális helyszíneit. A projekthez kapcsolódóan felkerestek két Kolodko-alkotást is: az Ernő, az őrt és az Ödön, az utcazenészt. A kirándulást a terézvárosi önkormányzat finanszírozta a Terézvárosi Tudástér Alapítványon keresztül.


Látogatás a Mesemúzeumban

2024. május 24.
  

Az iskolai „könyvmaraton” verseny győztesei, 25 diák - akik a legtöbbet olvastak a tanév során - jutalomprogramként a Mesemúzeumba látogattak.

Az alsósok a mesék világában járva maguk is többféle próbát álltak ki, amelyek közben kiderült, hogy mennyire ismerik a népmeséket, és új ismereteket is szerezhettek. A gyerekek nagyon élvezték a sok-sok játékos próbatételt: ismert mesék történetét állították össze képek alapján, megszerezték a mesék világába vezető ajtó kulcsát, és beöltözhettek a tipikus mesei szereplők jelmezébe is. A hét próba teljesítése után mesehős igazolványt vehettek át a gyerekek.

A felsősök a Háromcsőrű kacsa történetalkotó műhely munkájában vettek részt. Nagy élményt jelentett számukra, hogy egy alaptörténetből elindulva saját fantáziájuk és kreativitásuk segítségével hozták létre saját történetüket, amelyről hangfelvétel is készült.

A program Terézváros anyagi támogatásával valósult meg az iskola alapítványának, a Terézvárosi Tudástér Alapítványnak nyújtott támogatáson keresztül.
Köszönjük!


Illúziók Múzeuma

2024. április 30.

Az iskolai Ki mit tud? előadóművész kategóriájának győztesei jutalomprogramként az Illúziók Múzeumába látogattak, ahol semmi sem pontosan olyan, mint amilyennek látszik. Sokféle optikai illúziót tapasztaltak meg a gyerekek, amelyekkel ismereteiket bővítették, de sok vidám percet is szereztek számukra. Mindent kipróbáltak a diákok például a gravitációs és a fordított szobában, de végigmentek az örvénylő alagúton is, amelyben teljesen elveszítették egyensúlyukat az optikai illúzió hatására. A kiállítás befejezéseként fából készült fejtörő játékokkal tették próbára gondolkodásukat.

A program Terézváros önkormányzata támogatásával valósult meg, melyet az önkormányzat a kulturális pályázat keretén belül nyújtott az iskola alapítványának, a Terézvárosi Tudástér Alapítványnak.
Köszönjük.


Fenntarthatósági témahét

2024. április 22-26.

Április 22-26. között – csatlakozva az országosan meghirdetett fenntarthatósági témahéthez - a fenntartható életmóddal, a környezetvédelemmel kiemelten foglalkoztunk. Ebben az évben a globális környezeti problémák közül kiemelt téma a levegő és élővilága, valamint a hulladék és a tudatos fogyasztás volt.

Alsó tagozaton a levegő élővilágával foglalkoztak a gyerekek. A „Légy te is a lepkék védelmezője!” projekt keretében megismerkedtek a természetbarát kert fogalmával, a lepkék életével. Megtanulták, hogy miért fontosak a beporzók, és hogy munkájukat hogyan nehezíti a légszennyezés. A lepkék fontosságára hívták fel a figyelmet azzal, hogy különféle technikákkal rengeteg szebbnél szebb lepkét készítettek, és díszítették vele a tantermüket és az iskolát.

A felsősök projektje a környezetvédelem legfontosabb problémáira irányította a figyelmet. Minden osztály egy-egy hazai környezetvédelmi katasztrófa kapcsán vizsgálta meg a lehetséges problémákat. A prezentációk rávilágítottak azokra a jelenségekre, amelyek nemcsak a múltat, hanem a jelent is meghatározzák, és felhívták a figyelmet arra, hogy mit lehet tenni annak érdekében, hogy Földünk még sokáig „élhessen”. A szerdai projektnap keretében több állomáson játékos feladatokon keresztül ismerkedhettek meg azzal, hogy mit kell tenniük a fenntartható életmód érdekében. Kiszámíthatták ökológiai lábnyomukat, a hulladékválogatóban megtanulhatták, hogy mi a szemét és a hulladék közötti különbség, megismerkedtek a levegő összetételével és védelmével. Egy Föld-napi kvíz keretében pedig még több hasznos információt megtudhattak erről a jeles napról.

Iskolánkba érkezett a Jane Goodall Intézet két önkéntese is, akik szintén a természetvédelem fontosságával és a hulladékmentes élettel ismertették meg a gyerekeket. A főemlősök védelméről szóló előadásban arra hívták fel a figyelmet, hogy életterük az erdők kiirtása és a bányászat terjedése miatt veszélyben van. A műanyagszennyezésről szóló előadás során pedig megdöbbentő adatokat láttunk a szennyezés mértékére vonatkozóan. Szerencsére mindkét előadás nyújtott alternatívát is számunkra: aktív természetvédőként mindannyian tehetünk a csimpánzok és gorillák megmentéséért, a hulladékmentes életmód elsajátításával pedig a fenntarthatóság nagyköveteivé válhatunk.

Az egy hét során a gyerekek nagyon sok új információval gazdagodtak a fenntarthatóság témakörében.

A program megvalósulását segítette Terézváros önkormányzata az iskola alapítványának nyújtott támogatással. Köszönjük.


Erdei iskola Dunabogdányban

2024. április 15-19.

A 4.a és a 4.b osztály öt napot töltött a kerület dunabogdányi gyermeküdülőjében. Mint mindig, most is gazdag programot állítottak össze a pedagógusok a gyerekeknek. Az első napon nagyon sok időt töltöttek a Duna partján és a Kálvária-dombon, kihasználva a meleg napsütés minden pillanatát. Másnap sajnos egész nap esett az eső, így az épületben kellett tölteni az időt, ahol tanultak, társasjátékoztak, kártyáztak a gyerekek. Az öt nap során többször is számháborúztak, de elmaradhatatlan volt a foci és a kosárlabdázás is. Meglátogatták a Heim Sütödét, és a parti sétányon gokartozhattak. Csütörtökön a visegrádi Fellegvárban voltak, ahol nagyon sok érdekességet láttak és hallottak a tanulók. Az utolsó este nagyon izgalmasan telt: a sötétben az „elszabadult medvéket” keresték a gyerekek a bokrok között. Pénteken, a gyönyörű napsütésben még egy utolsó nagy játék zajlott az udvaron, hintáztak, pingpongoztak, fociztak a busz indulásáig.
Köszönjük Terézváros önkormányzatának a táborozási lehetőséget, az anyagi támogatást.


Erdei iskola

2024. március 25-27.
     

Március végén az 5.b és a 6.a osztály Dunabogdányban töltött három napot erdei iskolában. A tanulás mellett színes programok várták a diákokat. Hétfőn állatbemutatón vettek részt, amelyen az egértől a rókáig számos érdekes fajt csodálhattak meg, és hallhattak érdekességeket a természetükről, valamint az ökoszisztémában betöltött szerepükről is. Kedden a visegrádi Királyi Palotába látogattak, ahol többek között Mátyás királyról és koráról mesélt nekik az idegenvezető. A történelmi kirándulást egy tényleges túra követte, ami a bobpályánál ért véget, de az igazi kaland, a bobozás, csak ezután jött. Szerda délelőtt a Duna-partot vették birtokba a gyerekek, és sportolás közben vagy amellett élvezték a jó időt.
Köszönjük Terézváros önkormányzatának a táborozási lehetőséget, az anyagi támogatást.


Fellépés az Eötvös 10-ben

2023. december 18.

Terézváros önkormányzata őszi lakossági tanfolyamainak záró ünnepségén iskolánk adta az ünnepi műsort, mely a következő volt:

  1. 1. Mozart: Ária – előadta Lourmet Anna fuvolán, zongorán kísérte Zimay Nóra (7.b)
  2. 2. Minkus: Don Quijote – balettvariációk zongorakísérettel – előadta Melamed Naomi és Zaborecz Gábor (8.b)
  3. 3. Johann Sebastian Bach: Prelude – előadta Kiss Bella Erzsébet hárfán (5.b)
  4. 4. Grieg: Peer Gynt – A hegyi király lányának tánca c. darabjára készült ritmusgyakorlatot előadta a 7.b osztály

Diákjaink elkápráztatták a közönséget produkciójukkal.


Gasztrohős Padtárs Program

2023. november 20-21.
  
  

A Terézváros önkormányzatának környezeti nevelési pályázatán elnyert támogatásból finanszírozta iskolánk alapítványa, a Terézvárosi Tudástér Alapítvány az első és második évfolyamos osztályokba meghívott Gasztrohős Padtárs Programot. Ennek keretében a tanulók a fenntartható, tudatos táplálkozás és fogyasztás alapjait ismerhették meg 2023. november 20-án és 21-én két-két tanórában.
Az elsős osztályokban a foglalkozás elején a tanulók az életkoruknak megfelelő szemléltető ábrán helyezhették el a hazánkban (is) termesztett vagy távolabbi országokból szállított gyümölcsöket. Így ismeretet szerezhettek arról, hogy a szállítási távolsággal arányosan nő a környezet terhelése. Ezt követően csoportokban folyt a foglalkozás. Lenzsákokba rejtett különféle magvakat ismerhettek fel a gyerekek tapintás útján, majd a négy évszakhoz csoportosították a nálunk termő és külföldről behozott gyümölcsöket. A foglalkozás második részében mindenki kapott egy textilzsákot, amelyet egyéni ízlésüknek megfelelően díszíthettek gyümölcsöket és pékárutermékeket ábrázoló nyomatokkal. Ennek célja az volt, hogy a tanulók a szüleiket is a vászonzsákok használatára ösztönözzék a nejlonzacskók helyett a vásárlás során.
A másodikos gyerekek régi ismerősként üdvözölték Viki nénit. Felelevenítették, hogy mire emlékeznek a tavalyi foglalkozásból. Megbeszélték, hogy olyan gyümölcsöket érdemes fogyasztanunk, amelyek nem utaztak sokat, nem terhelték a környezetet. Csoportonként oldottak meg feladatokat arról, hogy az egyes gyümölcsök mely hónapokban érnek. Ezt követően retek- és zsázsamagokat ültettek, amit mindannyian hazavittek otthon nevelni.
A foglalkozások nagy élményt jelentettek a gyerekeknek, és sok hasznos információhoz is jutottak a felelős, tudatos fogyasztásról.
Köszönjük Terézváros önkormányzata támogatását.


Millennium Háza foglalkozások

2023. szeptember-október
     
     

A 2023/2024-es tanév őszén folytatódtak a foglalkozások a városligeti Millennium Házában a Budapest Főváros VI. Kerület Terézváros Önkormányzatának kulturális programpályázata keretében. Ezzel a támogatással minden osztályunk részt tudott venni egy-egy izgalmas foglalkozáson.

Az év végén már egy-egy osztályban megvalósuló programok most is helyet kaptak, de természetesen új osztályokat vontak be ezek felfedezésébe. Ezeken túl pedig újdonságok is szerephez jutottak.

Most is az elsősöket kalauzolták el az Üveghegyen túlra egy alkotó-fejlesztő meseterápiás foglalkozás keretében. A Szökkenő program (2.a, 3,b) és a Ligetmesék (2.b) már tavaly is helyet kaptak, de most más osztályok fedezték fel a mozgás és a képzőművészet kapcsolatát, illetve ismerkedtek a Millennium Házával.

A Tanóra a zöldben című foglalkozás új témákkal bővült. A 3.a és a 4.b azzal az örök kérdéssel foglalkozott, hogy mi volt előbb vajon: a tyúk vagy a tojás. Reméljük, hogy megtalálták a választ. Mindenesetre a tojásról biztos, hogy mindent megtudhattak. A 6.a osztály a tájékozódás képességét sajátította el az állatok képességeinek bemutatásából kiindulva.

Folytatódott a szemléletformálás is a Vakok Iskolájával. A 4.a és az 5.a osztály ismerhette meg közelebbről a látássérültek életét és nehézségeit. Cél a téma iránti érzékenyítés volt, a gyerekek bekötött szemmel maguk is átélhették a látássérült emberek kihívásait.

Az 5.b és a 6.b izgalmas irodalmi forgatagban vehetett részt. Egy játékos és rendhagyó kvízben mutathatták meg ügyességüket. Rendhagyó volt, mert a költők életének titkos részleteibe engedett bepillantást. Sőt egy alkotó foglalkozással zárult, amelyben mindenki kibontakoztathatta a kreativitását.

A 7. évfolyam tanulói a Királyok a ligetben sétán a Városliget királyszobraival ismerkedhettek meg, a 8. osztályosok pedig az 1956-os forradalom idejére tekinthettek vissza, amikor „Ledől a Sztálin- szobor”.


Jutalomkirándulás Vácra

2023. október 18.

A tavalyi év Barangoló projektjének győztesei (akik az év során legalább 5 kilométert túráztak), jutalomkiránduláson vehettek részt. 41 diák kerekedett fel és utazott vonattal a hangulatos kisvárosba, Vácra. Már a vonatozás nagy élmény volt a gyerekeknek, sokan most utaztak először emeletes vonaton. A hideg reggel után gyönyörű napsütéses idő örvendeztette meg a csoportot. A kirándulás helyszíne egyébként nem volt véletlen, ugyanis itt is találhatók Kolodko-szobrok. Márpedig ez idei projektünk témája: felkeresni minél több szobrot az országban. A váci állomásra érve mindjárt rátaláltak a gyerekek az első Kolodko-szoborra (címe: Anyám tyúkja – a verset Vácon írta Petőfi!). Az állomáson átszálltak a helyi városnéző kisvonatra, és hangosbemondón hallható idegenvezetéssel kísérve végigjárták a belváros nevezetes helyeit: a főtérről Kisvác irányába haladtak, ott áll a Híres-hírhedt váci börtön, valamint Magyarország egyetlen diadalíve, melyet a váciak egyszerűen kőkapunak hívnak. A főtéren és a diadalív mellett is fotókat készítettek az ott található Kolodko-szobrokról. Majd a vonat irányt változtatott, és egészen az Alsóvároson található szintén egyedülálló Kőszentes hídig haladtak. Ezután visszatértek a Március 15. térre, ahol a Sajdik Múzeum munkatársa már várta a gyerekeket egy érdekes kvízjátékkal. Csapatokat alkotva keresték meg a téren a feladatlap kérdéseire a választ. A kimerítő délelőtti program után finom ebéd várta a csapatot a Halászkert vendéglőben, ahonnan a dunai panorámát is élvezhették. Hazaindulás előtt pedig volt egy kis idő arra is, hogy a Duna-parton elterülő szép füves parkban fogócskázzanak egy jót. Kora délután ért vissza a csoport az iskolába sok szép élménnyel gazdagodva.

A jutalomkirándulás Terézváros önkormányzatának anyagi támogatásával valósult meg. Köszönjük!


Könyvtárfejlesztés

2023. október
     
     

Terézváros önkormányzata 2023. évi könyvtárfejlesztési pályázatán iskolánk alapítványa, a Terézvárosi Tudástér Alapítvány 500 000 Ft-ot nyert. Az összegből ifjúsági regényeket és ismeretterjesztő könyveket vásároltunk a pedagógusok kéréseit figyelembe véve.

Köszönjük az önkormányzat támogatását.


HORVÁT-MAGYAR CHAT TÁBOR

ZADAR 2023. szeptember 18-24.

Ebben az évben iskolánk 7. és 8. évfolyamos diákjai, illetve 3 pedagógus vett részt a hagyományosnak tekinthető angol nyelvi táborban. A 21 terézvárosi és 22 zadari diákot összesen 6 tanár kísérte. Sajnos utolsó pillanatban kiderült, hogy egy terézvárosi diák betegség miatt nem utazhat velünk.
A tábor célja többrétű: a testvérkapcsolatot kihasználva a másik ország kultúrájának megismerése, kapcsolatok kialakítása az ottani gyerekekkel, az angol mint közvetítő nyelv használata az egymás közötti kommunikáció során, ezzel is segítve tanulóink nyelvi kompetenciájának fejlődését. Sok diák számára ez volt az első alkalom, hogy az iskolában megszerzett tudásukat a való életben kamatoztassák.

1. nap: utazás Budapestről Zadarba

Kora reggel indultunk az iskola elől. Idén először megtapasztaltuk, hogy a két ország között megszűnt a határellenőrzés. Így az utazás mindössze néhány órát vett igénybe. A szálláson a horvát gyerekek és tanáraik szeretettel fogadtak bennünket, majd a szobák elfoglalása után közös vacsorán vettünk részt. Az esti órákban kialakítottuk a horvát-magyar csoportokat. Az ismerkedés egy társasjáték segítségével zajlott, amelyben különböző témák alapján a játék végére kiderült a gyerekek közös érdeklődési köre.

2. nap: Iskolalátogatás

Reggeli után ellátogattunk a horvát gyerekek általános iskolájába, amely kellemes környezetben, a tengerparton helyezkedik el. A megérkezésünk után a csoportok kézműves és természettudományos foglalkozásokon vettek részt. Amíg a gyerekek fele levendulababát készített, addig a többiek a tengerparton vízvizsgálati módszerekkel ismerkedtek, majd a csoportok cseréltek. Az igazgatónő szívélyesen fogadta a magyar tanárokat az irodájában. Ebéd előtt még jutott egy kis idő tengerparti strandolásra. Az ebédlőben finom ebéddel vártak bennünket. Délután a zadari diákok egy kincsvadászat keretében mutatták be iskolájukat.

3. nap: Kirándulás Nin városába

Délelőtt elutaztunk Nin városába. A Sómúzeumban a tengervíz lepárlásának fázisait ismerhettük meg. Majd a közeli tengerpartra sétáltunk, ahol a gyerekek Nin városának egyik legszebb strandján fürödhettek. Ezután besétáltunk az óvárosba, amely a Világörökség részét képezi. Megtekintettük a nevezetességeket. A világ legkisebb templomában a terézvárosi diákok elénekelték iskolánk indulóját és a Tavaszi szél vizet áraszt című népdalt. Egy tanulónk egy ukrán dalt is előadott. Ezután meghallgattunk egy szép horvát dalt. Ebédre visszatértünk a szállásra, majd rövid pihenő után egy interaktív foglalkozáson vettek részt a diákok, melyet a zadari tanárok tartottak. Az elkészült alkotásokból rögtönzött kiállítás készült az ebédlőben. Vacsora után, lefekvésig a gyerekek szabadon játszhattak.

4. nap: Városnézés Zadarban

Reggeli után Zadar óvárosában megtekintettük az Üvegmúzeumot, ahol megismertük az üvegkészítés folyamatát és a kétezer évvel ezelőtt készült üvegtárgyakat. Később a Városházán az oktatási osztály vezetője és munkatársai, illetve a nemzetközi kapcsolatokért felelős tisztségviselő, valamint testvériskolánk igazgatónője fogadták a CHAT projekt összes diákját és tanáraikat. Beszédek hangzottak el a tanárok és az önként jelentkező diákok részéről. A vendéglátók ajándékkal kedveskedtek mind a felnőtteknek, mind a gyerekeknek. Mi is átadtuk a Terézvárosi Önkormányzat által küldött ajándékokat. Az önkormányzati képviselőkkel közös ebédünket az iskolában fogyasztottuk el. Ezután a Régészeti Múzeum kiállítását tekintettük meg. Az idegenvezetés után a gyerekek megadott szempontok alapján, csoportokban feladatlapot oldottak meg.

5. nap: Kirándulás Vrana-tavi Nemzeti Parkba

Reggeli után busszal elutaztunk a nemzeti park területére, ahol az idegenvezetők angol nyelven kalauzoltak minket végig a vízi tanösvényen. A madarak viselkedését a gyerekek távcsövön keresztül is tanulmányozhatták. Újra buszra szálltunk, és elutaztunk a Kamenjak kilátóhoz, ahol lélegzetelállító panoráma tárult elénk. A Maškovića Han nevű étteremben finom ebéd várt bennünket. Visszatérve Zadarba a gyerekek csoportokban egy kincsvadászaton vettek részt. Vacsora után négy tanuló születésnapját ünnepeltük. Ez egyben a búcsúestünk is volt, melyen a gyerekek átadták egymásnak ajándékaikat.

6. nap: A hét lezárása

A délelőttöt a szálláson töltöttük. A gyerekek rendet raktak, becsomagoltak. Ebédre a horvát gyerekek csatlakoztak hozzánk. A délutáni workshop keretében a horvát és a magyar nyelv hasonló hangzású és jelentésű szavait hasonlították össze a gyerekek. A zadari tanárok értékelték a csoportok egész heti munkáját, amelyet oklevéllel jutalmaztak. Ezután együtt sétáltunk a partra. Azzal a reménnyel búcsúztunk el egymástól, hogy jövő év májusában újra találkozunk Dunabogdányban.

7. nap: Hazautazás

Miután megreggelizett a csoport, hazaindultunk. Ismeretségek, barátságok születtek ez alatt az egy hét alatt.

A tanulók nemcsak élményekkel gazdagodtak, hanem nyelvi készségeik is fejlődtek, kommunikációjuk során magabiztosabbá váltak. A programok és a foglalkozások egész héten angol nyelven folytak, és a nap történéseiről a gyerekek angolul vezettek naplót.

Köszönetünket fejezzük ki Zadar városának a szívélyes vendéglátásért és a színes programokért.
Köszönjük továbbá Terézváros Önkormányzatának, hogy lehetővé tette a projekt megvalósulását, hiszen az út minden költségét az önkormányzat viselte.

A fényképek ide kattintva tekinthetők meg.


Tanévnyitó

2023. szeptember 1.

Ismét elérkezett az új tanév első napja. A legizgatottabban biztosan a kis elsősök és szüleik várták ezt a napot. Az aulába vastaps közepette vonult be a két első osztály 8 órakor, és ott együtt nézték meg a 2-3. évfolyam tanulóival a 2.b osztály műsorát. A másodikosok nagyon kedves, vidám műsort állítottak össze. Ezután Martikán Beatrix igazgató köszöntötte a gyerekeket, és megnyitotta az új tanévet. A program végén a gyerekek elénekelték az iskoladalt, közben pedig megnézhették kivetítőn a nyári táborokban készült képeket.

9-kor kezdődött a második évnyitó a 4-8. évfolyam részére, mely az előzőhöz hasonlóan műsorral és igazgatói beszéddel kezdődött. Ezután a tavalyi szorobánversenyeken kiemelkedő eredményt elérő tanulók megkapták a Japánból érkezett okleveleket. Az intézményvezető ismertette a diákokkal az erre az évre meghirdetett játékos verseny részleteit (Kolodko-projekt), végül együtt elénekelték az iskoladalt.

Az első és az ötödik évfolyam tanulói a mai nap folyamán megkapták a Terézváros önkormányzata által összeállított tanévkezdő ajándékcsomagot, amely nagy örömöt szerzett a gyerekeknek.

A fényképek ide kattintva tekinthetők meg.


Látogatás a Millenium Házában

2023. május-június

Iskolánk osztályai a városligeti Millenium Háza által szervezett hét különböző programon vehettek részt május-júniusban. A foglalkozások Budapest Főváros VI. Kerület Terézváros Önkormányzata iskolai kulturális programpályázata keretében elnyert pénzösszegből valósulhattak meg. Köszönjük a támogatást!

Az 1.a, 2.b, 3.b osztályok a Ligetmesék című programon megtudták, mikor épült és mi mindenre használták az évek során az épületet. A gyönyörű homlokzatot egy feladatlap segítségével fedezhették fel, majd a Zsolnay-szökőkutat megcsodálva meghallgatták Helka és Kamor történetét. Rövid sétával körbejárták Pósa Lajos író szobrát. A foglalkozást kézműveskedéssel zárták, melynek során szebbnél szebb színes papírsárkányok készültek.

Az 1.b Az Üveghegyen túl című interaktív mesefoglalkozáson vett részt. A gyerekek a felolvasott meséhez kapcsolódóan kaptak feladatokat. Állatok mozgását és hangját utánozták, beszélgettek a hallott meséről, végül mindennapi életükre vonatkozó tanulságot fogalmaztak meg. A foglalkozás második részében kavicsokat festettek, melyeket haza is vihettek. A szép környezet és a foglalkozást vezető pedagógus tette felejthetetlen emlékké a programot.

A 3.a, 5.b és 6.a osztályok a Tanóra a zöldben című foglalkozás részesei lehettek. A Városliget parkja otthont ad számos állat- és növényfajnak, melyek egytől-egyig fontos szerepet játszanak a természet körforgásában. A kihelyezett környezetóra keretében a gyerekek testközelből ismerhették meg a Liget madarait a Fővárosi Állat- és Növénykert zoopedagógusai vezetésével. A madártani tanösvény felfedezéséhez egy keresztrejtvényt kellett megfejteni, ezt követően madártollakat, fészkeket és tojásokat mutattak be a gyerekeknek, sőt néhány érdekességet is megtudtak az állatkertben élő madarakról.

A 7.a és 8.c osztályok a Millenium Háza és parktörténeti séta című programon vettek részt. Először az épületet tekintették meg kívülről, megismerték a történetét, majd a rózsakert felé vették az irányt, és az irodalmi sétányon haladtak végig. Az idegenvezető több helyen érdekességeket mesélt a parkról, a látnivalókról, az elmúlt években végzett rekonstrukciókról. Izgalmas volt a régi fotók alapján beazonosítani a jelenlegi helyszíneket. Mivel az idő is szép volt ezen a délelőttön, a gyerekek a játszóteret is kipróbálhatták.

A 2.a, 4.a és 4.b osztályok a Szökkenő-szakkör programján színeket táncolhattak papírra, ugrálhattak örömükben vagy toporzékolhattak dühösen, és megnézték, hogy ezekből milyen alkotások születnek. Szerteágazó útvonalakat kerestek a térben. Kipróbálták, hogyan hullámzik a víz, vagy azt, hogy hajlik a nád a szélben. Ezen a szakköri foglalkozáson a mozgásra helyezték a hangsúlyt, ezt kapcsolták össze különböző módokon az alkotási folyamattal. Felfedezték, mi bontakozhat ki egy-egy mozdulatból, hogyan tudják ugyanazt kifejezni a testükkel vagy az ecsettel. Kapcsolódási pontokat kerestek mozgás és képzőművészet között, mászkáltak, firkáltak, táncoltak, festettek, játszottak, nyomot hagytak. Mindeközben sok zenét hallgattak, elmerültek a közös alkotásban, kikapcsolódtak a mindennapokból.

Az 5.a és 8.b osztályok a Vakok Kertjében Szemléletformáló foglalkozáson vehettek részt. A Millenium Háza és a Vakok Iskolája közös szervezésében megvalósuló foglalkozás célja, hogy az egészséges gyermekek közelebbről megismerhessék a látássérültek életét. A játékos foglalkozásokon a diákok lefedett szemmel, saját élményeken keresztül betekintést nyerhettek a látássérültek tevékenységeibe, megismerkedhettek a Braille írás-olvasás világával, valamint illatos és lábbal tapintható kihívások elé nézhettek a kert gyógynövényeinek és érdekes talajtípusainak köszönhetően. Személyesen találkozhattak látássérült emberekkel, akikkel beszélgethettek az őket érintő problémákról, nehézségekről, mindennapi életükről.

A 6.b, 7.b és 8.a osztályok a Víz+Tartás kiállításhoz kapcsolódó foglalkozáson vettek részt. A tárlat a víz mindennapjainkban betöltött szerepéről szólt. Játékos és interaktív installációkkal hívta fel a látogatók figyelmét arra, hogyan tehetnek saját környezetükben a felelős vízgazdálkodásért. A foglalkozás célja a közös gondolkozás volt a problémáról, a lehetséges megoldások keresése és ezek feldolgozása különböző módokon.



A Víz+Tartás kiállításról készült fényképek ide kattintva tekinthetők meg.


Terézváros Kiváló Diákja

2023. június 15.

A Terézváros Kiváló Diákja kitüntetést és az ezzel járó jutalmat azok a tanulók kaphatták meg Terézváros önkormányzatától, akik a tanév során budapesti, országos vagy nemzetközi tanulmányi és/vagy sportversenyen 1-3. helyezést ért el. Ebben az évben 116 kerületi diákot jutalmaztak, melyből 52-en iskolánk tanulói. Az elismerést Soproni Tamás polgármester és Miyazaki Jun alpolgármester adták át a Hunyadi téren tartott ünnepség keretében. Az eseményről az önkormányzat honlapján is beszámoltak, melyet a következő linken olvashatnak:
https://terezvaros.hu/hirek/legjobb-tanulok-legjobb-sportolok.

Gratulálunk tanulóinknak az eredményekhez, az elismeréshez!


Jutalomkirándulások

2023. június

Júniusban a Ki Mit Tud? gáláján fellépő tanulók jutalomprogramra mentek a Magyar Zene Házába. A nagy létszámra tekintettel az alsó tagozatos tanulók két csoportra bontva két külön időpontban, a felsősök egy alkalommal vettek részt a foglalkozásokon.

Június 1-jén az alsó tagozatosok a Hangdóm foglaló című programra látogattak el. A Hangdómban másfél órás interaktív foglalkozás keretében ismerkedhettek meg a gyerekek a különböző ritmushangszerekkel, énekeltek, játszottak együtt. A Hangulatok című zenés kisfilmet babzsákokon fekve élvezhették. A kupola alakú térben egy óriási vetítővászon vette körbe a gyerekeket, így a film körülölelte őket, és forgószínpadhatást keltett. A zene és a hanghatások több hangszóróból érkeztek feléjük. Zárásképpen hétköznapi, konyhai eszközökkel ritmusimprovizációkat találtak ki a gyerekek, amellyel egy frissen tanult afrikai dallamot kísértek. Igazán különleges foglalkozás volt, a gyerekek minden percét nagyon élvezték.

Június 7-én az alsó tagozatos diákok zenepedagógiai épületsétán vettek részt. Megismerkedtek az épület történetével a tervezéstől az avatásig, s közben izgalmas kulisszatitkokra is fény derült. Bejárták az épület termeit, és még énekeltek is. A program második részében a kiállítást tekintették meg. Annyira belefeledkeztek az interaktív látnivalókba és a zenékbe, hogy csak nagy nehezen lehetett őket kicsalogatni.

A felső tagozatos tanulók a Népzenére hangoló című foglalkozásán vettek részt június 7-én. A 60 perces foglalkozást zenepedagógus szakember vezette. Rövid bevezető játék után megismerkedtek a citerával, és közösen énekeltek. Ismét játék következett az állattartó mesterségek felelevenítésével, majd különböző népi hangszereket mutattak be a tanulóknak. Megcsodálhattak és meghallgathattak egy tekerőt, végül pedig ki is próbálhatták a tekerőt és a citerát is.

A különleges programokat a Terézváros önkormányzata által az iskola alapítványának, a Terézvárosi Tudástér Alapítványnak kulturális pályázat keretében nyújtott támogatásából valósítottuk meg.

Köszönjük az önkormányzat támogatását.

A fényképek ide kattintva tekinthetők meg.


Pályázati támogatás

2023. június

Terézváros önkormányzata pályázatán iskolánk alapítványa, a Terézvárosi Tudástér Alapítvány támogatást kapott 8. évfolyamos célnyelvi civilizáció tankönyvek beszerzésére. A könyveket megvásároltuk, az iskola könyvtári állományába kerültek, így azt a jövőben a diákok használatra megkaphatják.

Köszönjük a támogatást.


Horvát-magyar CHAT-projekt

2023. május 15-21.

2022. szeptemberi látogatásunkat viszonozva idén májusban mi láttuk vendégül a zadari diákokat. A gyerekek a tanév során tartották egymással a kapcsolatot, és alig várták, hogy viszontlássák horvát barátaikat. Ezúttal is 22 terézvárosi és 22 zadari diák vett részt a projektben 6 tanár kíséretében.

A tábor célja többrétű: a testvérkapcsolatot kihasználva a másik ország kultúrájának megismerése, kapcsolatok kialakítása egymással, az angol mint közvetítő nyelv használata az egymás közötti kommunikáció során, ezzel is segítve tanulóink nyelvi kompetenciájának fejlődését. A horvát diákok számára ez volt az első alkalom, hogy ellátogattak Magyarországra.




A fényképek ide kattintva tekinthetők meg.

A program megvalósulásáért köszönetet mondunk Terézváros önkormányzatának, amely mind a szeptemberi zadari látogatás, mind a mostani dunabogdányi program összes költségét vállalta, továbbá a magyarországi gazdag programot megszervezte.


Zöldítés

2023. május

Terézváros Önkormányzatának jóvoltából iskolánk bruttó 90 000 Ft-ból rendelhetett növényeket és virágföldet. Ebből az összegből kültéri növényeket rendeltünk a tetőteraszra.
Köszönjük az önkormányzat támogatását.


CHAT – horvát-magyar cserediák program

2023. május 15-21.

Megérkeztek a cserediák program keretében a zadari diákok és tanáraik Budapestre, pontosabban Dunabogdányba, ugyanis ezt a hetet ott töltik együtt a horvát és a magyar gyerekek. Természetesen számtalan érdekes programon vesznek majd részt, melyekről a későbbiekben beszámolunk. Május 16-án délután látogatást tettek iskolánkba is, ahol egy kis ünnepség keretében köszöntötte a résztvevőket Miyazaki Jun alpolgármester úr, valamint átadta az önkormányzat ajándékait is. A diákok és a pedagógusok pedig köszönetet mondtak a program megszervezéséért és anyagi támogatásáért Terézváros önkormányzatának. A programról Terézváros önkormányzata honlapján is olvashatnak a linkre kattintva:
https://terezvaros.hu/hirek/a-kozos-nyelv-az-angol



Terézváros önkormányzata támogatása

2023. április 27.

Budapest Főváros VI. kerület Terézváros Önkormányzatának Képviselő-testülete döntése értelmében iskolánk alapítványa, a Terézvárosi Tudástér Alapítvány 500 000 Ft-ot nyert könyvtárfejlesztésre, valamint 750 000 Ft-ot iskolai kulturális program megvalósítására.

Köszönjük a támogatást!


Sporteszközök

2023. március
       

A Terézvárosi Kulturális Közhasznú Nonprofit Zrt. 230 000 Ft-os támogatásából iskolánk sokféle sporteszközt vásárolt. A teljesség igénye nélkül: váltóbotokat, csocsó labdákat, tollasütőket, kosárlabdákat, pingpongütő szetteket, mozgásfejlesztő készletet.


Megnyitó az Eötvös 10-ben

2023. március 20.

Az önkormányzat által a kerület lakosainak szervezett lakossági tanfolyamok megnyitó ünnepségére március 20-án került sor az Eötvös 10-ben. Soproni Tamás polgármester köszöntője után iskolánk 3.a és 4.a osztályos tanulói adtak műsort. A közönség nagy tapssal fogadta az előadást, az önkormányzat pedig ajándékkal köszönte meg a gyerekek fellépését, ill. a pedagógusok felkészítő munkáját.


Sporttámogatás

2023. január

Iskolánk a Terézvárosi Kulturális Közhasznú Nonprofit Zrt.-től 230 000 Ft sporttámogatást nyert. A támogatás összegét annak alapján állapították meg, hogy az iskola hány kerületi versenyen vett részt, ill. hogy azokon milyen helyezést értek el a diákok. Az általános iskolák között a mi iskolánk érte el a legtöbb pontot.


Karácsonyi kézműveskedés

2022. december

Az adventi készülődés jegyében teltek a karácsonyt megelőző hetek. Az osztályok díszítették, csinosították a termeket a maguk alkotta díszekkel, apró ajándéktárgyakat készítettek, sok teremben karácsonyfát is állítottak. A kézműveskedéshez szükséges anyagokat és kellékeket a Terézvárosi Tudástér Alapítvány vásárolta meg az osztályoknak. Az erre szánt pénzösszeget Terézváros Önkormányzata biztosította őszi civil pályázata keretében.
A képek ide kattintva tekinthetők meg.


Könyvtári könyvek beszerzése

2022. november

   

Terézváros önkormányzata könyvtárfejlesztési pályázatán iskolánk alapítványa, a Terézvárosi Tudástér Alapítvány 500 000 Ft-ot nyert el. Ebből az összegből kötelező olvasmányokat, szórakoztató ifjúsági irodalmat és ismeretterjesztő könyveket vásároltunk az iskolai könyvtár számára.

Köszönjük az önkormányzat támogatását.


Önkormányzati támogatás

2022. november
   

A Terézváros önkormányzata által az iskolai alapítványok támogatására nyújtott összegből (384 615 Ft) újabb LÜK-készleteket és füzeteket vettünk, valamint a tetőkertbe vásárolt kerti kiülők árának egy részét biztosítottuk.

Mindkét beszerzés nagyon fontos számunkra. A LÜK-füzetekkel a tanulók felzárkóztatását, ill. a tehetséggondozást támogatjuk. A kerti kiülők pedig lehetőséget teremtenek arra, hogy jó időben csoportfoglalkozásokat is lehessen tartani a tetőkertben.

Köszönjük az önkormányzat támogatását.


Petőfi (a Belvárosban) él!

2022. november

Felső tagozatos diákjaink Terézváros Önkormányzatának pályázata jóvoltából egy városnéző túrán vehettek részt, melynek címe: Petőfi (a Belvárosban) él! A séta során végighaladtak Budapest belvárosának jól ismert helyszínein, felidézték a Petőfi pesti tartózkodásához köthető legfontosabb eseményeket, részesei lehettek az 1840-es évek mindennapjainak, és maguk is belebújhattak a „márciusi ifjak” bőrébe. A programot a Budapesti Séták csapatának idegenvezetői tartották.


Néprajzi Múzeum

2022. november 3.

Terézváros Önkormányzatától 587 000 Ft támogatást kapott iskolánk alapítványa kulturális program szervezésére. Ennek keretében szeptember-október hónapban elsőtől hetedik évfolyamig a Néprajzi Múzeum 45 perces múzeumpedagógiai foglalkozásain vehettek részt osztályaink. Megcsodálhatták a szép, új épületet kívül és belül egyaránt, és a foglalkozások segítségével közelebb kerülhettek a néprajz és népművészet világához. A nyolcadik évfolyam tanulói a Néprajzi Múzeum felajánlásából ingyenesen vehettek részt a foglalkozásokon.
Köszönjük a támogatást!


Könyvek a környezeti neveléshez

2022. október 7.

Terézváros önkormányzata ajándékaként olyan könyveket kapott iskolánk, amelyek a környezeti neveléshez kapcsolódnak. A könyvek iskolánk könyvtárába kerülnek.


Új projektor

2022. szeptember

Szeptemberben új projektort vásároltunk a 8.a osztályba Terézváros önkormányzata jóvoltából. Iskolánk alapítványa ugyanis pályázatot nyújtott be az önkormányzathoz, amelyben erre a beszerzésre is támogatást kapott.


Gasztrohős Padtárs Program

2022. szeptember 27.
         


Ökotudatos tanórák kisiskolásoknak

Terézváros Önkormányzatának Környezeti nevelés pályázatán iskolánk 262 500 Ft-t nyert el a Gasztrohős Padtárs Program megvalósítására. A program résztvevői az alsó tagozatos osztályok tanulói voltak, összesen 199 fő. 2x45 percben, délutáni foglalkozás keretében zajlottak a foglalkozások.
A program rendhagyó tanóra keretében mutatta be az iskolásoknak a fenntartható, tudatos táplálkozás és fogyasztás alapjait. Beszélgettek arról, hogy miért jó helyi, szezonális alapanyagokat vásárolni. Megmutatták nekik, hogy miért érdemes tudatosan, tervezetten vásárolni, és miért inkább piacon vegyenek alapanyagokat a szupermarket helyett. Játékosan tanították meg, hogy miket figyeljenek a termékek csomagolásán, és hova kerüljenek ezek a csomagolások, miután kiürültek. Felhívták figyelmüket az ételpazarlás elkerülésére, és ehhez kapcsolódóan beszéltek a komposztálásról is.
A második óra keretében tartott kézműves foglalkozáson mindenki egy vásárláshoz használható vászonzsákot nyomdázott textilfestékkel. Az elkészült zsákokat hazavihették a tanulók, hogy azzal mehessenek majd vásárolni.


Virágosítás

2022. szeptember 26.
    

Terézváros Önkormányzatának jóvoltából 90.000 Ft értékben rendeltünk növényeket és a növények ápolásához szükséges egyéb kiegészítőket, melyek meg is érkeztek, és a tetőkertet fogják díszíteni.


HORVÁT-MAGYAR CHAT TÁBOR

ZADAR 2022. szeptember 12-18.

A koronavírus-járvány miatt, két év kihagyást követően újraindítottuk a 2015/16. tanévben megkezdett cserediák programunkat testvérvárosunk, Zadar Krune Krstića Általános Iskolájával.

Ebben az évben iskolánk 7. és 8. évfolyamos diákjai, illetve 3 pedagógus vett részt a hagyományosnak tekinthető angol nyelvi táborban Zadarban. A 22 terézvárosi és 22 zadari diákot összesen 6 tanár kísérte.

A tábor célja többrétű: a testvérkapcsolatot kihasználva a másik ország kultúrájának megismerése, kapcsolatok kialakítása az ottani gyerekekkel, az angol mint közvetítő nyelv használata az egymás közötti kommunikáció során, ezzel is segítve tanulóink nyelvi kompetenciájának fejlődését. Sok diák számára ez volt az első alkalom, hogy az iskolában megszerzett tudásukat a való életben kamatoztassák.

Az előző évek tapasztalata alapján a szeptemberi és májusi időpontokat felcserélve, először a magyar diákok utaztak Horvátországba, majd májusban mi fogjuk vendégül látni Dunabogdányban a horvát gyerekeket.

1. nap: utazás Budapestről Zadarba

Reggel izgatottan gyülekeztek a gyerekek az iskola előtt. Hosszú, de kellemes utazást követően este 6 órakor megérkeztünk a szállásunkhoz. A horvát gyerekek és tanáraik szívélyesen fogadtak bennünket, majd a szobák elfoglalása után közös vacsorán vettünk részt. Az esti órákban a tanárok kialakították a vegyes csoportokat, akik az egész hét folyamán együtt vettek részt a közös projektben. Ezt követően lesétáltunk a tengerpartra, és megnéztük a csodálatos naplementét.

2. nap: Iskolalátogatás

Reggeli után ellátogattunk a horvát gyerekek általános iskolájába, amely kellemes környezetben, a tengerparton helyezkedik el. A zadariak büszkén vezették körbe diákjainkat az iskolájukban, amíg a felnőtteket az igazgatónő fogadta az irodájában. Mint megtudtuk, az iskola 150 éves évfordulóját ünnepelte ebben az évben. Ez alkalomból betekinthettünk a régi alapító dokumentumokba, évkönyvekbe.
Az iskola udvarából egyenesen a tengerpartra mentünk, ahol strandoltunk és fagyiztunk.
Az ebédlőben a saját szakácsuk által elkészített ebéddel láttak vendégül bennünket.
Délután a csoportok kézműves és természettudományos foglalkozásokon vettek részt. Amíg a gyerekek fele levendula babát készített, addig a többiek a tengerparton vízvizsgálati módszerekkel ismerkedtek, majd a csoportok cseréltek.
Visszaérve a szállásra, vacsora után a gyerekek megbeszélték élményeiket, sportoltak.

3. nap: Kirándulás Nin városába

Délelőtt elutaztunk a 11 km-re fekvő Nin városába, amely a Világörökség része. A horvát tanárok egyikének idegenvezetésével megismerhettük a 2000 éves város történelmét. Római kori emlékek után kutattak a csoportok, megtekintettük a világ legkisebb templomát, ahol a terézvárosi diákok elénekelték iskolánk indulóját és a Tavaszi szél vizet áraszt című magyar népdalt.
A kulturális program után megmártóztunk a tengerben, majd a Sómúzeumban a tengervíz lepárlásának fázisait ismerhettük meg. A gyerekek nagyon élvezték ezt a különleges programot.
Ebédre visszatértünk a szállásra, majd rövid pihenő után két interaktív foglalkozáson vettek részt a diákok, melyeket a zadari tanárok tartottak. Az egyik pedagógus a testbeszédről, a másik a költészet és a képzőművészet összekapcsolásáról beszélgetett a gyerekekkel. Az elkészült alkotásokból rögtönzött kiállítás készült az ebédlőben.
Vacsora után, lefekvésig a gyerekek szabadon játszhattak.

4. nap: Kirándulás a Vrana-tavi Nemzeti Parkba

Reggeli után busszal elutaztunk a nemzeti park területére, ahol az idegenvezetők angol nyelven kalauzoltak minket végig a vízi tanösvényen. A madarak viselkedését a gyerekek távcsövön keresztül is tanulmányozhatták.
Újra buszra szálltunk, és a Kamenjak-kilátóhoz utaztunk, ahol lélegzetelállító panoráma tárult elénk.
A Maškovića Han törökkori múzeum megtekintése után az étteremben finom ebéd várt bennünket.
Visszatérve Zadarba megálltunk egy sportpályánál, ahol az iskola testnevelőtanára a horvátok balote nevű népszerű játékával ismertette meg a gyerekeket. A szálláson tanulóink újabb foglalkozáson vehettek részt. A biológia szakos tanár olyan feladattal készült, melynek során a gyerekeknek tengeri növényeket kellett felismerniük képek segítségével. Ezeket a növényeket végül lepréselték, és szárítás után képeslap készült belőlük.
A nap vacsorával és beszélgetéssel zárult.

5. nap: Városnézés Zadarban

Reggeli után Zadar óvárosában megtekintettük az Üvegmúzeumot, ahol megismertük az üvegkészítés folyamatát és a kétezer évvel ezelőtt készült üvegtárgyakat.
Délben a Városházán a polgármester, az oktatási osztály vezetője, titkárai, illetve a nemzetközi kapcsolatokért felelős tisztségviselő, valamint testvériskolánk igazgatónője fogadták a CHAT projekt összes diákját és tanáraikat. Először a polgármester köszöntötte a résztvevőket, majd beszédek hangzottak el a tanárok és az önként jelentkező diákok részéről. Ajándékkal kedveskedtek mind a felnőttek, mind a gyerekek számára. Mi is átadtuk a Terézvárosi Önkormányzat által küldött ajándékokat. A fogadást egy reprezentatív helyszínen hivatalos ebéd zárta.
Ezután a Nemzeti Múzeum épületében az időszakos Picasso kiállítást néztük meg, melynek során a gyerekek megadott szempontok alapján, párokban dolgozva feladatlapot töltöttek ki.
A délután hátralévő részében a diákok az óvárosban nevezetességek után kutattak.

6. nap: A hét lezárása

Reggeli után a tanulók angol nyelvi foglalkozáson vettek részt, és kézműveskedéssel töltötték az idejüket a szálláshoz közeli tengerparton.
Ebéd után a gyerekek becsomagoltak, készültek a búcsúestre.
Délután a horvát gyerekek csatlakoztak hozzánk, együtt sétáltunk a partra, és vettünk búcsút a tengertől.
A zadari tanárok értékelték a csoportok egész heti munkáját, amelyet oklevéllel jutalmaztak. Iskolánk diákjai - a hagyománynak megfelelően - megajándékozták zadari barátaikat. Az estet zenés-táncos mulatsággal zártuk.

7. nap: Hazautazás

Miután megreggelizett a csoport, a zadari diákok és tanárok megérkeztek a szállásunkra, hogy elköszönjenek tőlünk. Ismeretségek, barátságok születtek ezalatt az egy hét alatt. Azzal a reménnyel búcsúztunk el egymástól, hogy jövő év májusában újra találkozunk Dunabogdányban.

A tanulók nemcsak élményekkel gazdagodtak, hanem nyelvi készségeik is fejlődtek, kommunikációjuk során magabiztosabbá váltak. A programok és a foglalkozások egész héten angol nyelven folytak, és a nap történéseiről a gyerekek angolul vezettek naplót.

Köszönetünket fejezzük ki Zadar városának a szívélyes vendéglátásért és a színes programokért.
Köszönjük továbbá Terézváros Önkormányzatának, hogy lehetővé tette a projekt folytatását.

A fényképek ide kattintva tekinthetők meg.


Civil pályázat

2022. szeptember 9.
    

Terézváros önkormányzata civil pályázatán az iskola alapítványa támogatást kapott kerti kiülő vásárlására, valamint a Scotti Go! nevű fejlesztőjáték beszerzésére. A kerti kiülők lehetővé teszik a tetőkertben szabadtéri foglalkozások tartását. A Scotti Go! nevű játékot pedig a digitális kultúra tantárgy keretében tudjuk használni a tananyag gyakorlására, elmélyítésére, ill. tehetségfejlesztésre.
Köszönjük Terézváros önkormányzata támogatását.


Első tanítási nap

2022. szeptember 1.
    

Szeptember elsején 8 órakor elkezdődött a 2022/23-as tanév. Az első órában az első, a második és a harmadik évfolyam tanulóinak és szüleinek tartottunk tanévnyitó ünnepélyt, a második órában pedig a negyedik-nyolcadik évfolyamnak. A verses-zenés-táncos vidám műsort a 3. a és 3.b osztály mutatta be. Ezután iskolánk igazgatónője, Martikán Beatrix köszöntötte a tanulókat, és megnyitotta az új tanévet.
Délelőtt 11 órakor az aulában összegyűltek a dunabogdányi nyári tábor résztvevői, és a tanév vidám nyitányaként eltáncolták azokat a táncokat, amelyeket a táborban megtanultak.
Terézváros Önkormányzatának ajándékát vehették át az első és ötödik osztályos tanulók: egy-egy hátizsákban az iskolai élethez és mindennapokhoz szükséges eszközöket, könyveket kaptak a tanulók. Mindenkinek sikeres és vidám tanévet kívánunk!